Vi bryr oss om människor
Varför vi vet att det fungerar
När det där nästa projektet skulle dras i gång blev Niklas diagnostiserad med mun- och halscancer. Operation, strålning och cellgifter tog hårt på kroppen. Niklas låg på sjukhus länge och besvärades svårt av problemen i mun och svalg.
”Under flera månader kunde jag inte gå eller prata. Det var många saker som jag fick lära mig från början igen. En hemsk period av mitt liv, som jag önskar att ingen behöver gå igenom. Under de nästkommande två åren hade jag väldigt svårt att sova på nätterna. Hade ingen saliv i munnen, den var ju sönderstrålad. Vaknade varje kvart och var tvungen att spreja munnen, och det höll ju inte. Då föreslog en läkare på Sahlgrenska ’infraterapi’, eller red light therapy som det heter på engelska. Det ser ut som en ficklampa med rött ljus som hålls mot halsen. Det gick sju behandlingar och jag märkte ingen skillnad. Men åttonde gången började lite saliv att komma tillbaka. Jag kunde äntligen börja känna smaker och kunde äta – fick mitt liv tillbaka. Då bestämde jag mig för att starta Infracenter. Och eftersom mitt saliv delvis kom tillbaka, så jag vet på riktigt att det fungerar. Jag är så tacksam över att jag har fått en andra chans i livet.”
”Terapi är en del, men värmen är en annan. Även om jag nu är friskförklarad har jag fortfarande ganska ont i hela kroppen och är stel i mina leder. Men infravärmen hjälper mig att bli varm och mjuk i kroppen eftersom värmen går in i huden på ett helt annat sätt än luftburen värme. Jag har en panel i taket ovanför mig på kontoret. Jag skulle inte kunna sitta vid mitt skrivbord och jobba utan att ha den i gång.”

